Friday, 24 October 2014

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox Supaya Muka Kembali Licin

7 comments
Entry ni khas untuk chickenpox sahaja. Saya akan share pengalaman demam chickenpox saya 5 bulan lepas dan cara cepat hilangkan parut chickenpox. Semoga bermanfaat.

Cara cepat hilangkan parut chickenpox

Sakit Kepala Tak Hilang
Tanggal Hari Buruh Sedunia, iaitu 1 Mei 2014 lepas, masa semua orang tengah seronok bercuti kan, saya pula asyik sakit kepala je. Nak katakan panas, tak juga. Nak kata perut berangin, makan on time. Masa nak tidur malam pun sakit kepala lagi.

Esoknya saya decide untuk pergi klinik tapi bila check, tekanan darah normal cuma kat belakang tengkuk membengkak, pedih dan sakit. Mula-mula ingat urat bersimpul hehe Doktor kata kemungkinan stress, so dia bagi MC untuk rehat. Petang sikit baru saya drive balik ke Ipoh dan sampai je di Ipoh, dengan selamber je terus goreng telur mata makan dengan nasi dan kicap. Sakit kepala tak hilang lagi masa tu.

Blister Chickenpox Dah Tumbuh
Tiba-tiba ternampak blister kat tangan, bentuk macam jerawat tapi berair. Dalam hati kata, alahai dah besar baru kena chickenpox. Bila check belakang tengkuk rupanya dah tumbuh 3 blister ni.

Keesokan harinya dan hari ketiga, kepala berat sangat. Mata tak boleh pandang kiri kanan, pedih. Weekend memang baring je. Waktu ni saya dah amalkan Nutriferon Shaklee, 2 sachet sehari dan ambil pada waktu siang dan malam. Anak buah saya yang selalu ingatkan dan bagi saya. Love you Qaireen!

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Nutriferon elok untuk sistem imunisasi badan

Badan Mula Gatal Kerana Ayam 
Waktu malam tu saya makan sup ayam, ambil sup je dan tak makan pun ayam tapi masa nak tidur, badan mula gatal-gatal. Mujur ada daun semambu (neem leaves). Daun semambu ini sangat bagus ketika chickenpox sebagai 'replacement' untuk garu badan yang gatal. Pukul 5am baru boleh tidur, lepas ni confirm memang taknak makan ayam dah.

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Daun semambu ni kibas-kibas kat badan

Hari ke-4: Muka Bernanah dan Sakit Sendi
Masuk hari keempat, baru saya pergi klinik untuk dapatkan MC dan rawatan lanjut. Muka masa ni dah naik macam jerawat batu dan sangatlah scary! Orang kat klinik berkerut-kerut dahi tengok muka kita yang horror ni haha Mana tak horror, muka bernanah dan blister makin mengeras.

Muka bernanah mungkin sebab hari pertama tu saya makan telur goreng. Terus rasa tak nak makan telur goreng sebulan, fobiaaaaa. Muka jadi pedih dan chickenpox jadi bernanah dan mengeras. Demam panas, naik dari 39.5 ke 40.6 darjah celcius.

Muka teruk sangat dan demam 40.6 darjah celcius masa ni tapi sempat lagi ambil gambar haha

Doktor beri antibiotik, paracetamol 650mg, calamine lotion dan vicide cream. Balik dari klinik, terus beli 3 biji kelapa untuk cepatkan proses blister chickenpox keluar. Saya juga amalkan Performance Drink campur dengan Cinch Tea Mix Energy dan Vitamin C untuk kasi badan bertenaga sebab bila chickenpox ni sistem imun badan memang sangat lemah dan tak lalu makan. 

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Ubat doktor, supplements dan amalkan cara tradisional. 
Alhamdulillah badan dah bertenaga balik, 2 3 hari lepas memang flat cuma sendi-sendi rasa sakit. Ada sebahagian badan yang masih ada blister dan ada yang dah jadi ulcer. KLIK SINI untuk mengetahui lebih lanjut tentang blister dan ulcer chickenpox

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Amalkan Ostematrix sebelum tidur
Chickenpox di Muka Semakin Kering
Bintik di muka semakin kering dan jadi gelap tapi kat badan masih penuh dan ada banyak lagi baru tumbuh blister. Saya still berpantang tak makan makanan bergoreng, ayam, telur dan kicap. Saya makan nasi dan sup kentang je tapi itu pun takde selera. 

Saya mula tambahkan Vitamin E, cuci muka dengan Nutriwhite Gentle Deep Foaming Cleanser dan sapu muka dengan Herbal Blend Multipurpose Cream setiap hari sebab dah mula risau takut parut di muka tak surut hehe Bahagian muka memang sangat pedih dan sakit akibat makan telur masa hari pertama dulu. 

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Tambahkan Vitamin E dan pencuci muka NutriWhite
Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Herbal Blend Cream bebas paraben
Hari ke-10: Parut di Muka Semakin Hilang
Selepas konsisten ambil Nutriferon, Vitamin C, Vitamin E, Zinc, Cuci Muka dengan Nutriwhite dan Sapu muka dengan Herbal Blend Multipurpose Cream, muka saya tidak lagi bernanah dan semakin baik. 

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Perubahan muka setelah hari ke-10
Keesokan harinya saya terpaksa ke Kuala Lumpur dan naik tren ETS pada pukul 5am, terpaksa juga pergi walaupun chickenpox belum baik dan blister masih ada di bahagian kaki. Alhamdulillah badan bertenaga walaupun masih pedih-pedih lagi cuma takut nak makan makanan bergoreng je. 

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Sempat selfie lagi hehe
Sebelum tidur, saya akan pastikan saya ambil Vitamin E supaya parut di muka dan badan hilang dengan cepat dan keesokan harinya, ambil Zinc untuk membaiki luka-luka parut chickenpox. Sentiasa basuh muka dengan pencuci muka NutriWhite walaupun muka penuh berbukit-bukit dan basuh dengan perlahan-lahan. 
Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Pencuci muka NutriWhite
Hari ke-15: Dah Masuk Kerja
Setelah dua minggu cuti sakit demam cacar air / chickenpox, saya kembali ke ofis dan ramai yang tegur muka berparut macam bekas jerawat padahal chickenpox teruk hihi Happy sangat masa tu.

Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
NutriWhite, Herbal Blend, Vitamin C, Vitamin E, Zinc dan Nutriferon sebagai rutin harian
Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox
Tudung sama dengan masa muka teruk dulu

Sepanjang chickenpox selama dua minggu saya amalkan: 

Cara Tradisional
  • Daun semambu untuk kibas badan yang gatal. Masa nak mandi, ceraikan daun-daunnya dan masuk dalam baldi penuh air dan jirus ke kepala. 
  • Air kelapa untuk percepatkan bisa chickenpox keluar 
Supplement Shaklee (Sepanjang Chickenpox) 
Ubat-ubatan
  • Paracetamol 650mg dan antibiotik diambil ketika demam tinggi sahaja
  • Calamine lotion ketika puncak blister chickenpox keluar banyak 
  • Vicide cream sapu di muka sekali sahaja
Saksikan video pengalaman Puan Nur Hidayah yang mengamalkan vitamin Shaklee sepanjang terkena chickenpox dan hasil yang menakjubkan


Saya harap dengan tips Cara Cepat Hilangkan Parut Chickenpox ini dapat membantu anda serba sedikit terutama kepada orang dewasa yang kena chickenpox. Selalu orang kata kalau dewasa kena chickenpox lambat baik luka dan parut memang lambat surut tapi dengan cara yang saya berikan ini insha Allah dapat mempercepatkan proses penyembuhan parut chickenpox.

Sekiranya anda, family atau kenalan anda terkena chickenpox dan sedang mencari alternatif yang paling cepat dan selamat seperti saya amalkan dulu, anda boleh hubungi saya di 012-400 8447 mengenai sebarang pertanyaan khususnya mengenai chickenpox kerana saya amat memahami penderitaan anda yang takutkan parut kekal chickenpox.

Konsultansi eksklusif secara percuma dan berterusan adalah khas untuk customer saya sahaja.

Ingin beli Shaklee dengan menggunakan Debit Card/Credit Card
Pengedar Sah Shaklee Port Klang, Klang, Shah Alam

MELISSA JALIL ♥ 
No HP: 012 400 8447 
Email: lovingcare.eshop@gmail.com
COD: Ipoh / Port Klang / Klang / Sg. Udang / Bukit Tinggi 
Facebook: Loving Care  Instagram: @_lovingcare

PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA


Pengedar Sah Shaklee Ipoh

7 comments:

  1. Kena chickenpox masa dewasa ni memang lambat nak hilang parut kalau tak jumpa caranya..alhamdulillah Shaklee ada penyelesaiannya. Terkini muka Mel mcm tak nampak terus dah parut jerawat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, sebab ramai yang kata parut hitam kekal tapi Mel takde masalah parut hitam langsung :)

      Delete
  2. assalamualaikum. saya baru terkena chicken pox dalam dua atau tiga minggu yg lepas. saya punya kesan parut kat muka ni dah kering dan banyak sangat naik atas muka. saya risau tak boleh hilang parut ni dan akan kekal sampai bila2. level confident pun dah turun. boleh ke saya shaklee bantu masalah saya ?

    ni email saya : aisyyazman@gmail.com
    no fon : 0178864191

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam sis, sebelum itu saya perlu tahu sepanjang chickenpox sis ada amalkan cara tradisional tak, ubat-ubatan lain dan corak cara pemakanan sis. Insha Allah saya akan hubungi sis dalam masa terdekat untuk maklumat lanjut.

      Delete
  3. Bagus artikel ni. Saya ada tips tambahan untuk kulit cerah dan licin.
    Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sis.. saya harap sis sudi respon comment sy ni.. saya sekarang tgh demam ciken pox hari ke 6..sekarang ciken pox masih belum sembuh dan sedang bernanah dengan meriahnya.. dan skrg sy amalkan nutriferon, vit. E dan multiporpose cream.. semasa sis kena ciken pox bernanah dahulu, adakah nanah pecah sendiri atau mcmana ye sis?lama tak tempoh untuk sembuhkan nanahcikenpox? Boleh bagi nasihat x sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam cik Fatin, sekarang juga memang fasa ada blister yang baru nak tumbuh, blister tumbuh secara berperingkat. Saya dulu nanah di muka, nanah akan mengeras dan rasa tak selesa terutamanya masa nak basuh muka. Kena berhati-hati. Chickenpox bagi orang dewasa memang lama untuk sembuh, as long as jaga makan, amalkan tips yang diberi, tak garu dengan tangan walaupun badan gatal dan amalkan shaklee insha Allah akan cepat baik dari biasa.

      Delete