Monday, 20 October 2014

7 Jenis Makanan Elak Stress

Leave a Comment
Kita sering dan mudah lupa kepentingan jenis makanan yang telah masuk ke dalam tubuh kita. Apa yang kita makan mempunyai kesan yang kritikal ke atas kesihatan kita dan akibatnya, ia menjejaskan keupayaan kita untuk menangani tekanan.

Selepas anda baca tips jenis makanan elak stress ini, perkara utama adalah untuk makan makanan yang paling penuh dengan nutrien sebanyak yang mungkin. Maknanya, pastikan setiap makanan yang anda masukkan ke dalam mulut anda mendapat makronutrien, vitamin dan mineral penting.


Berikut adalah beberapa jenis makanan yang boleh membantu mengurangkan stress anda:

1. SAYURAN HIJAU
Sayuran hijau mengandungi kandungan magnesium yang banyak. Magnesium merupakan mineral yang penting dalam untuk rasa tenang. Bayam merupakan sumber serat yang bagus dan membantu meningkatkan tahap tenaga anda kerana ia merupakan salah satu makanan terbaik di dunia. Ia mengandungi banyak vitamin, antioksidan dan Omega 3. Patutlah Popeye jadi kuat bila makan bayam kan hehe

2. SALMON
Ikan ini penuh dengan asid lemak penting Omega 3, yang membantu untuk meningkatkan pengeluaran serotonin. Serotonin membuat anda merasa tenang dan membolehkan otak anda menghadapi lebih baik dalam mengatasi tekanan.

DHA (asid docosahexanoic) dalam lemak Omega 3 membantu menyuburkan otak dan mengurangkan hormon stress. Tambahan pula, Omega 3 dalam ikan salmon boleh mengurangkan keradangan dan menggalakkan aliran darah yang sihat, kedua-duanya berkompromi dengan tekanan kronik.

3. DARK CHOCOLATE
Kajian baru-baru telah menunjukkan bahawa makan sejumlah kecil dark chocolate setiap hari mengurangkan tahap hormon stress. Chocoholics ataupun pengemar coklat tahu bahawa makan coklat dapat meningkatkan mood mereka. Selain dari rasa coklat yang sememangnya sedap, coklat mengandungi bahan kimia anandamide yang menghalang perasaan sedih dan kemurungan untuk tempoh yang singkat.

4. KACANG DAN BIJIAN
Kacang dan bijian merupakan sumber yang kaya dengan asid lemak perlu Omega 3 dan Omega 6 yang membantu mengurangkan tekanan. Walnut adalah salah satu sumber terbaik Omega 3. Kacang mede dan biji bunga matahari juga mengandungi tryptophan, yang meningkatkan pengeluaran serotonin dan boleh mengambil pada hari yang penuh dengan tekanan. Ia juga mengandungi banyak vitamin B Complex yang memerangi keletihan. Tip: Ambil segenggam kacang sebagai snek petang.

5. AYAM BELANDA
Ayam Belanda mengandungi tryptophan, sejenis asid amino yang meningkatkan pengeluaran serotonin, yang membantu mengurangkan tekanan. Tip: Tambah ayam belanda bersama telur dadar pada sarapan atau hiris ke dalam salad pada makan tengah hari.

6. OREN
Oren merupakan cara terbaik untuk mendapatkan vitamin C dan kajian menunjukkan ia dapat mengurangkan tahap stress. Vitamin C juga adalah antioksidan kuat untuk meningkatkan sistem imun anda. 

7. VITAMIN & SUPPLEMENT
Cara terbaik untuk mendapatkan nutrisi yang diperlukan adalah melalui makanan kita, bagaimanapun, vitamin dan supplement dapat membantu badan anda mendapatkan nutrisi yang mungkin hilang. Alternatif lain untuk mendapatkan Vitamin B Complex, Omega Guard minyak ikan terbaik dan Vitamin C adalah seperti berikut:

Omega Guard antara minyak ikan yang terbaik di dunia. Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Satu Sajian Omega Guard Shaklee dapat membekalkan hampir 1000mg asid-lemak omega-3 EPA dan DHA.
B Complex mempunyai manfaat melawan tekanan. B Complex memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredahkan sakit kepala, tekanan dan juga membantu kemurungan dan insomnia.


Vitamin C Shaklee terdiri daripada Sustained Release Vit-C 500mg dan Vit C Chewable. Sebiji tablet Vit-C 500mg Shaklee adalah bersamaan khasiatnya dengan 7 biji buah oren manakala bagi 1 tablet Vitamin C Chewable 100mg pula, khasiatnya adalah bersamaan dengan 2 biji buah oren.

Nota: Jika anda berada di bawah tekanan kronik atau teruk, makanan hanyalah salah satu komponen. Tidur yang cukup, penghidratan dan pengurusan stress juga faktor penting untuk menangani stress.


Jika anda mengalami kemurungan dan stress seperti di atas dan perlukan B Complex untuk menceriakan hari anda, saya sedia membantu anda! Hubungi saya: 

CALL/WHATSAPP/SMS/--->> 012-400 8447
CALL/WHATSAPP/SMS/--->> 012-400 8447
CALL/WHATSAPP/SMS/--->> 012-400 8447

Konsultansi terbaik secara percuma dan berterusan adalah khas untuk customer saya sahaja.

Ingin beli Shaklee dengan menggunakan Debit Card/Credit Card
Pengedar Sah Shaklee Port Klang, Klang, Shah Alam

MELISSA JALIL ♥ 
No HP: 012 400 8447 
Email: lovingcare.eshop@gmail.com
COD: Ipoh / Port Klang / Klang / Sg. Udang / Bukit Tinggi 
Facebook: Loving Care  Instagram: @_lovingcare

PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA


Pengedar Sah Shaklee Ipoh

0 comments:

Post a Comment